Gene Exo eller Alex Zichau... Mand eller kvinde, indeni som udenpå. Zichaus debut eller ikke-debut udgives som spændende køns-clash på forlaget for utilregnelig litteratur - Autre. Romanen rummer et konfliktfyldt og smertende soundtrack, der emmer af moderne selvbiografisk bekendelseslitteratur over det ene tabu efter det andet.
Anmeldelsen må starte med et citat, for Alex Zichaus
debutroman Ubehagets Soundtrack er
svær at få fingrene omkring. Tvekønnet-heden eller den meget dybe og evindeligt
paradoksale identitetskrise, som er emnet for Zichaus (ifølge
pressemeddelelsen) selvbiografiske roman, lader sig på ingen måder indfange af
mig. Zichau selv, til gengæld, skriver derudaf ad helvede til i et fascinerende
og intenst modus:
Katastrofen var gennemført til en så nedrig grad af perfektion, at ingen havde kunnet pege på noget, der så forkert ud, da jeg blev født. Umiddelbart var jeg kommet til verden som et perfekt køn i andres øjne, hvilket var det forkerte i mine. Der var ingen synlige, fysiske symptomer. Opgøret stod imellem mig og den fremmede krop. Jeg forstod uendelig langsomt, at jeg skulle gå til bekendelse, indrømme, erklære, at der var sket en frygtelig fejl.
Sådan står der i prologen, og dér har vi problemstillingen,
som over romanens følgende ca. 180 sider skal udfoldes.
Romanen består af en form for indirekte kommunikation
imellem et jeg og et du. Jeget er den stemme, som tænker og taler. Det er jegets
monolog, læseren bevæger sig længere og længere ind i ved at læse romanen. Duet
er den krop og det menneske, som jeget befinder sig i. Duet siger ikke noget
direkte, men udtrykker sig til dels gennem brudstykker af (ifølge jeget)
håbløse fiktive passager og længere fortællinger, der flikkes sammen med eller
smelter ind i jegets monolog og handling.
De håbløse fiktive passager fungerer ikke. Det gør de
sjældent. Men de agerer alligevel fine eksempler på det håbløse, når nu der
sættes en skelnen op imellem det normale (jf. kulturel identitet og køn), som
det håbløse du repræsenterer, og det outrere eller unikke (jf. at gå i clinch
med normer), som jeget repræsenterer.
Duets mere subtile stemme fungerer, men markeres kun delvist
direkte. Denne stemme er smeltet ind i jegets monolog og udtrykker netop den
ransagende kamp, som jeget ønsker duet skal tage. Konflikten over kønnet og
imellem de to poler i hovedpersonen befinder sig som små aflejringer i teksten.
Som fx her, hvor vi netop har læst en passage om faderens død:
Det havde du ikke ventet. Du løftede hænderne i et ryk fra tastaturet. Det havde jeg ikke fået dig til at skrive! Du bed dig i underlæben, turde ikke røre Mac’en i flere minutter. Boards of Canada’s ’1969’ dryppede ud på skrivebordet i besnærende dunk. (62)
Sammensmeltningen er konfliktfuld, men noget sker der i
løbet af romanen.
Debut
Som debutroman går Ubehagets
soundtrack ud af flere særdeles velskrevne men også originale spor. Som
titlen angiver, ligger der et soundtrack i
romanen. Det er et soundtrack, som bogen kunne være skrevet på, men først og
fremmest er det musik, der sætter stemningen for scenerne i romanpersonens
univers og påvirker handlingen.
Herudover er der erindringen og kroppen, som begge peger hen
på identitetsmæssige problematikker, som duet helst ikke vil tale om. Det
kønsmæssige tabusieres med et tykt lag af Boney M og Richard Wright, sorgløse
og naive 80’er-hits, der er som levende mareridt.
Zichau er ikke bange for at sige tingene ligeud. Det gør
hans debutroman til en udfordring at læse. Som i Klougarts Hallerne og Rasmussens Huden
er det elastiske hylster der omgiver hele legemet, må læseren igennem
ubehaget for at nå til bunds. Fremgangsmåden, en dialog mellem to fragmenter af
den samme person krystaliseret i et du og et jeg, mestrer Zichau overbevisende,
idet han kommer udenom afgørende faldgruber og klichéer. At duet aldrig taler
direkte er en interessant måde at gribe det an på.
Her er kun en minimal mængde af debuterende flimmer, og man kunne håbe, at Zichau vil gøre endnu mere ved skriften.
Jeg slutter med et citat, der både skal illustrere det, der
kunne kaldes hovedemnet i romanen, men et citat som også når ind til de mere
finmaskede strukturer i plottet:
Det værste for dig var, at det for andre så ud, som om vi hang sammen og udgjorde en pervers eller outreret alliance eller havde udtænkt et udspekuleret plot, for at andre skulle finde os interessante. (155)
Den kønslige konflikts ansigt udadtil artikuleres her som ét
ud af flere steder i romanen. Det er den mest højlydte stemme, der taler gennem
hele romanen.
Derudover synes jeg at få øje på en mekanik, der henvender
sig til læseren og dennes bevidsthed om romanen og ikke mindst sin egen læsning
af romanen. For omvendt konflikten i romanens indre, hvor der finder et opgør
med det overfladiske sted, så agerer citatet talerør for romanens ydre
konstruktion.
Romanen er et udspekuleret plot, hvori forholdet i en
pervers eller outreret alliance kommer på prøve i et samfund, hvor der ikke
tales om tingene. Det stables alt sammen på benene, fordi det kunne blive interessant. Det bliver det.
Ubehagets Soundtrack, 188 sider, udgivet af forlaget Autre d. 12.4.13
Bonus-info:
Ubehagets Soundtrack udgives tilsyneladende også på bod.dk (books on demand) under forfatternavnet Gene Exo og uden forside.
Desuden har Zichau tidligere udgivet novellesamlingen Kanter, også på bod.dk. Den har jeg ikke læst.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar