onsdag den 30. november 2011

December 2011 - pakkekalender og andet litterært godt!


Det er ren poesi, når der hænger stegt kalkun, bajer, vindruer, kringler og champagne-glas i gaderne!? 

I morgen er det 1. december, og jeg har besluttet mig for ikke at være jule-sur. Jeg opfordrer endda til, at man læser Rosinantes julekalender, der består af 24 noveller af forskellige danske forfattere. Det er vel egentlig et populær-kulturelt fænomen, det der med julekalenderen. Kontinuerlig tilfredsstillelse. De 24 noveller er også skrevet af populære forfattere. Jeg ved godt, at det er en frygtelig opfordring (stadig ingen jule-surhed!); (kunstpause) men jeg er sikker på, at vi får det rigtig rart. 


[Har man som jeg ikke en ebogs-læser kan man hente Adobe Digital Editions gratis. Man behøver ikke at registrere sig hos Adobe, selvom det anbefales... Det virker sikkert og praktisk, da læseren kan bruges som læseplatform for hele biblioteket af digitale bøger. Find biblioteket hos fx Gutenberg (navnet stammer fra opfinderen af den første bogpresse engang i 1400) eller Google Books!]

Jeg skal også huske på en lidt anden december-gave. PROMENADEN, en ny dansk litteraturblog om og for litteraturen, går på banen fra første december for at give litteraturen et nyt rum, hvori kritik og litteratur-omtale ikke længere er vandet og taget op  dér, hvor gærdet var lavest. Bloggen blev bl.a. omtalt i Information d. 23. november… og jeg henviser til sektionen (her på bloggen) Blogs om bøger, hvor der findes links til det ene og det andet.

Jeg vil også kort henvise til Bertelsen på caminoen!

Det var nyhederne.

Hvad der skal ske på bloggen hér i december måned, det er ikke helt klart endnu. Der kommer snart en anmeldelse af Vibeke Henningsens TrettenUhørligheder, der udkom på forlaget Autre i august 2011. Det er på mange måder en paradoksal bog, et lille fragmentarisk værk, man godt kan vende tilbage efter, at man har læst værket igennem første gang. Det er den slags litteratur, der desværre ikke kommer så langt omkring, fordi den ikke er umiddelbart tilgængelig. (Og hvorfor er den så ikke det???) Den giver ikke læseren den fiktive hule, hvor han eller hun kan forsvinde og glemme sig selv. Den er snarere som gourmet-mad på dyre restauranter, hvor man glemmer at tage fint tøj på hjemme fra. (Hvad skal det så sige? What does this mean?) JA!

Velkommen til december 2011… for én gang skyld!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar