onsdag den 15. oktober 2014

Når Books on Demand skader din virksomhed

Af og til tikker der bøger ind til anmeldelse på bloggen, som er ulæselige og derfor uanmeldelige. Det skaber et problem for mig som anmelder. Mit ønske er at tage et værk op til kritisk vurdering indenfor visse kunstneriske, æstetiske og litterære rammer. Jeg vejer form og indhold op imod hinanden og lader stil og plot duellere, men hvad hvis disse nedslagspunkter hverken kan stilles op imod hinanden eller vurderes indenfor overordnede rammer? 

I første omgang var mit svar at skrive direkte til forfatteren og glemme alt om en anmeldelse. Men det er ikke at ville røre ved værkets forsøg på at være virkeligt og blande sig i en offentlighed. Derfor kommer denne korte tekst om Mads Vang Christensens to bøger Velkommen til eksistensens hotel og Mellem disciplin og galskab (filosofi og eksistens 1 & 2). 

Mads Vang Christensen er psykoterapeut, gestaltterapeut, coach, konsulent, gastronom og forfatter. Han er et menneske med mange prædikater og mange oplevelser, mange kompetencer og en masse erfaring. Han har med andre en god del visdom at byde ind med. Nok til at han kan leve af det. Men det kommer ikke frem i bøgerne. 

Det er der to grunde til: 

1) Bøgerne ligner word-dokumenter. Det skyldes, at Christensen har udgivet bøgerne gennem gør-det-selv-"forlaget" Books on demand. Der er ikke læst korrektur, og der er ikke lavet nogen form for opsætning af teksten. Det flyder med skrifttypen Times New Roman, og der har tydeligvis ikke været nogen form for kritisk redaktion af teksten, hvor der normalt foretages en form for kvalitetskontrol. Alt er tilsyneladende med i Christensens bøger, og det kommer som det er blevet gemt på hjemmecomputeren. 
2) Sætningerne er uskarpe og til tider uforståelige. Der er ingen poetisk kompleksitet og zentekster er blevet til sentekster...? 

Jeg må hellere give et eksempel. Her er titeldigtet.:

Velkommen til Eksistensens Hotel

Her skal være varmt og plads til alle.
Livets suppe snurrer lystigt på mit ædle komfur.
Den sidste melodi lyder måske om lidt.
Kik dig om, før det er for sent.

Nyd det, mens du er her, snart er din seng redt til din næste.*
Vi har alt på Eksistensens Hotel.
Vores husalter kaster sit lys på din anger og smelter hver en skyld.
Præsten er sort og hedder Bob og synger
"love is my religion" og griner, for det hele er blot en leg. 

Hotellet er opvarmet med løgne og gamle undskyldninger,
samt uskyldens varme kinder.
Skulle du fryse er det kun fordi, du har taget på,**
ensomhedens kåbe lavet af en gammel ulv. 

Vi har vores egen læge, for hvis eneste kur recept hedder;***
sang, dans og skønhed mellem mand og kvinde.
Vores tjener er ydmygheden selv, han bukker og nejer,
men mest for at holde sig i form,
for om natten er han Susannes elskovs hersker.

I restauranten har vi en buffet så langt øjet rækker,
den flyder med kærlighedens frugter.
Her klæder vi ikke om, men af,****
afklæder os gamle overbevisninger og angstens gamle sulg.
Her spiser vi af lyst, både kødet og forbudte og ædle frugter.

Ved klaveret sidder en filosof og brummer, 
Sangen handler om gammel ensomhed og sure sokker.*****
Mest fordi vi ikke skal glemme den kolde tid,
før vi kom til Eksistensens Hotel... 

Jeg er hård ved digtet, men det fortjener samtidig en slavisk gennemgang. 

*Essensen af denne sætning er allerede nævnt i tidligere strofe og synes at ødelægge begyndelsen på den næste.

**Den omvendte sætningsstruktur er misvisende for læseren. Man læser først, at det er koldt, hvis man er for fed. Derefter kommer ordspillet på det gamle ordsprog "en ulv i fåreklæder". Meningen er, at man fryser, hvis man lyver eller skjuler sine virkelige hensigter, men den kommer ikke klart frem. Problemet er springet fra ensomhed til gammel ulv. "Gammel ulv" forvirret billedet, der mere effektivt kunne have været ensomhedens kåbe. Man når frem til en ukonkret kliché, der forsøger at bruge et generelt forstået ordsprog men overgør det.

***Sætningen er direkte grammatisk forkert. Der er ikke noget "så", der følger op på sætningen "for hvis..."

****Hvornår har man nogensinde klædt om i en buffet? Derfor klæder jeg mig heller ikke af... udgangspunktet for det sproglige 'punt' er blindt.

*****Hvad laver "sure sokker" her? Den tyngde, der eventuelt kunne være i ordet ensomhed kombineret med et klaver, en blues-association osv. forsvinder som dug for solen. 

Samlet set har jeg ikke noget klart indtryk af, hvad Ensomhedens Hotel er for et sted. Jeg er i tvivl om, hvad digtet vil fortælle mig og min usikkerhed skyldes ikke en sproglig dybde, desværre. 

Men der er udvikling i forfatterskabet!  

Nuvel, der er forskel på Velkommen til Eksistensens Hotel  og Filosofi & Eksistens, og der er også en klar men dog lille udvikling, hvad angår layoutet. Velkommen til Eksistensens Hotel  er en samling "Digte, sentekster og filosofiske betragtninger". De er sat op som digte, men er de overhovedet digte? Eller med andre ord... passer indholdet og fremgangsmåden til digt-formen? 

Nej.

Det ses tydeligt i Filosofi & eksistens-bøgerne, hvor indholdet er mere eller  mindre det samme men formen er prosa. Det fungerer langt bedre. Når Mads Vang Christensen udtrykker sig gennem prosaen er han klarere i mælet omend, der stadig er nogle af de samme problemer. 

Det er også her, man kan se det store vid komme til orde. Hvor videts udtryk gennem digtformen kunne være svært at læse i Velkommen til Eksistensens Hotel og i det hele taget tage alvorligt på grund af uoverensstemmelsen mellem digtformen og det terapi-agtige indhold, er det i prosaen mere naturligt udfoldet. Det betyder blandt andet, at læsbarheden stiger drastisk og læseren rent faktisk belønnes, hvis han tør give sig i kast med de to store bind, som Filosofi & Eksistens består af. 

Mads Vang Christensens nyeste værk hedder Zen og kunsten at drive virksomhed og er et delvist udtag fra det store viltre udvalg i Christensens oeuvre. Det er eksemplet på, at Mads selv er i udvikling med sine tekster og arbejder på at få den formidlet mere klart. Det er resultatet af en redaktionsproces, der har fyldt lidt mere end tidligere. 

Jeg kommer med en lille note, når jeg har læst den. Det ligner en selvhjælpsbog layoutet som en selvhjælpsbog - i første omgang befriende.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar