søndag den 19. august 2012

New York, fortællingens mekka?


NEW YORK TEMA. På et tidspunkt efteråret skal jeg en tur til den sagnomspundne by New York. Derfor vil jeg læse så mange bøger om New York, jeg kan. Det skal være skønlitterære værker som fx Paul Austers City of glass eller Jonathan Lethems Chronic City, som jeg i øjeblikket læser som ebog.

Den Woody Allen-agtige Perkus Tooth fra Chronic city giver mig ikke mindre lyst til at komme af sted. Det gør den virkelige Woody Allen heller ikke. New York er spændende på grund af sine karakterer, der alle sammen bærer på fortællinger og skæbner i en by, hvor alting har været muligt. Eller sådan er den i litteraturen. 

Udenfor litteraturen, hvor der er koldt, og det blæser, ligger virkeligheden. Her er New York en relativ ung historisk ramme om sin befolkning. Vi taler 1524. Den rivende udvikling har gjort byen til en unaturlig stærk gevækst af modernitet. 

Her på bloggen kommer det i første omgang til at handle om skønlitteraturen. Dernæst kommer det til at handle omboghandlerne i New York. Når jeg rejser, så er en af favoritbeskæftigelserne at besøge boghandlere, snuse rundt derinde i støvet, og når man kommer ud i det friske lys, misser man med øjnene og føler sig lykkeligere, uanset om man har købt noget eller ej. Og så kommer det til at handle om gadekultur og diners. Kaffe, æg, toastbrød, bønner, pølser, hamburger i den ene hånd, paperback i den anden, sugerør i munden.

Der er nogle forskellige billeder, jeg skal have afprøvet i virkeligheden. Her er Nicholson Bakers ’sugerørs-filosofi’ et af dem. Wallstreet-kvarteret er et andet. Læseliste følger, kom gerne med tilføjelser!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar