REPORTAGESTIL. Det skete for under en uge siden. Udgivelsesreception for Rummet. Midt i en forsamling på omkring tyve blev der brændt en bog af i det indre København. Det var fredag, en frihedens dag, byen pulserede i let dunkle og ekstatisk elektriske vejrforhold. Ide Hejlskov må have fået en tanke omkring det, at sætte kunsten helt fri; endda fri for læsere. Vi var omkring tyve, der lyttede til oplæsningen og oplevede eksekveringen, så efter, så siderne forsvinde i en større sags tjeneste.
Fredag var der som bebudet en boglig udgivelsesreception og happening
på Islandsbrygge lige syd for Kulturhuset. For en gang skyld var jeg kommet af
sted til København, hovedstaden, hvor litteraturen virkelig ånder varmt. Det
gjorde solen også denne dag, altså åndede varmt. Det var et næsten kunstnerisk
vejr. Solen var skarp og lyste blændende byen op, men samtidig var vi omgivet af
en tåge, tyk og kraftig, vel en slags havgus! I forestillingens vold var det
som at møde havet stort og tungt i gaderne. Man blev jo ikke våd, men det var
som om, der hele tiden var en bølge på vej hen over en. I det fjerne kom tågen
rullende, og da sollyset forsvandt om på den anden af jordkloden, slog tågen
sig helt ud, lagde helt til i gaderne omkring kanalen og gjorde mørket
mørkegråt og gadelyset orangegråt. Gadens bevægelser sløredes og almindelig
gang kom til at minde boogie, twist eller moondance. København blev så
dionysisk, som jeg altid har håbet mig at møde den. Jeg tror ikke, jeg kunne
have fundet en bedre dag at tage til København på.
Rummet af
Hejlskov, som jeg anmeldte her på bloggen d. 23., skulle udgives med en
performativ handling. Bogen skulle både druknes, begraves og brændes. Hvorfor?
I sig selv ankommer Rummet til
læseren med hul i forsiden. Der er brændt et hul i forsiden på alle bøger, ikke
én af bøgerne er ens, ligesom intet rum er som et andet rum. De forskellige måder for ”afsættelse”, hvis
man kan sige sådan, måske, vandringer ud i døden, metamorfosens anden tilstand,
er måder at udtrykke rum mere konsekvent end, hvad det muligvis kunne gøres med
sproget. Konsekvensen i det konkrete ved performativiteten går så pudsigt nok
hen og bliver ekstremt abstrakt, for det er svært at overskue, hvad der kommer
næst. For mig at se er det det interessante. Den totale overskridelse af
grænsen imellem liv og død, væren og ikke væren. Og hvad kommer egentlig efter ikke-væren?
Alligevel kom det til at give mening i den samling, vi var.
Der var en fantastisk stemning der i lyset. Man kunne lugte bogen. Bogen i
kanal-vandet ville ikke synke, men drev langsom ud som en kiste på vej til et
andet land. Den begravede bog forsvandt i sandets mørke og fugt, hvor den vel
nok ligger endnu, men en dag bliver fundet af forundrende. Den brændende bog slog
for alvor hånden af forfatteren, der brændte sig og slap bogen ned i flammerne, som åd grådigt
af omslaget. Imellem de tre akter blev der læst op af de nyeste digte fra
sidste del af Rummet, Perspektiver,
den klareste del.
For tilskueren var receptionen en energisk periode. Normalt
er bogbrænding istandsat af fascister, der på den ene eller den anden måde
ønsker at undertrykke og begrænse en bestemt kultur. Men i kraft af den
anderledes værkopfattelse, som Ide Hejlskov på sin vis repræsenterer ’so far’,
var den livlige interaktion imellem publikum (et forundret publikum, der skulle
flytte sig omkring for at se, først drukningen, derefter begravelsen og
afbrændingen) og forfatter/oplæsning/performer fri-sættende. Det var ikke nogen
undertrykkelse af noget, det var en bevidsthedsudvidende handling.
Efter det hele fortsatte receptionen i forfatterens
lejlighed, med vin og mad ad libitum, tågen sænkede sig i gaderne og byen blev
mørk og levende. Neonlys på Rådhuspladsen. Glyptoteket var mere fascinerende,
end jeg huskede det…
TOTAL REPORTAGESTIL
Ingen kommentarer:
Send en kommentar